مقاله و تحقیق جدید

شنبه 3 فروردین 1398

تحقيق مكتب بودايست

نویسنده: عاطفه جهاندیده   

تحقيق مكتب بودايست

تحولات ماركسيسيم اروپايي در آغاز سدة بيستم

در حالي كه جامعه شناسان سدة نوزدهم نظريه هايشان را درمخالفت با ماركس مي پروراندند ،‌شماري از ماركسيست ها نيز كوشش همزماني را درجهت روشن كردن و بسط نظرية ماركس به عمل آوردند.

بعد از مرگ ماكس ، نظرية ماركسيستي نخست تحت سلطة  كساني قرار گرفت كه در اين نظريه جبرگاريي علمي و اقتصادي مي ديدند. والر شتاين اين دوره را عصر « ماركسيسم  سنت گرا» ناميد.

«فردريك  انگلس» حامي وهمكار  ماركس را كه تا چندين سال بعد از مرگ او زنده بود ، بايد از نخستين هواداران اين چشم انداز به شمار آورد. اين نظر اساساً مبتني بر اين برداشت بود كه نظرية علمي ماركس پرده  از قوانين اقتصادي حاكم بر جهان سرمايه داري برداشته است. اين قوانين سقوط گريز ناپذير نظام سرمايه داري را نشان مي‌دادند. نخستين انديشمندان ماركسيست مانند « كارل كائوتسكي» در صدد آن برآمده بودند كه شناخت درست تري از عملكرد اين قوانين بيابند . اين چشم انداز با مسايل گوناگوني همراه بود يكي آن كه به نظر مي رسيد اين نظريه ضرورت عمل سياسي را كه پاية اساسي موضوع ماركس است ، از بين برده است . يعني ديگر نيازي به فعاليت سياسي افراد و به ويژه كارگران احساس نمي‌شد.از آنجا كه نظام سرمايه داري خواه ناخواه فرو مي پاشيد ، تنها كاري كه براي آنها مي ماند دست روي دست گذاشتن و ماندن در انتظار سقوط گريز ناپذير اين نظام بود . در يك سطح نظري ، ماركسيسم جبرگرايانه رابطة ديالتيكي ميان افراد و ساختارهاي اجتماعي وسيعتر را ناديده مي‌گيرد.

اين مسائل به واكنش در ميان نظريه پردازان ماركسيست و رشد «ماركسيسم هگلي»  در اوايل سدة بيستم انجاميد. آنها براي اين «ماركسيست هگلي» ناميده شدند كه مي‌كوشيدند تعلق «هگل» به آگاهي را با علاقة جبرگرايان به ساختارهاي اقتصادي جامعه در آميزند. آنها هم به جهت تظري وهم به دلايلي عملي اهميت داشتند . از جهت نظري ، آنها اهميت فرد ، آگاهي و رابطة ميان انديشه و عمل ، را دوباره گوشزد كردند و از جهت عملي ، بر اهميت عمل فردي در به راه انداختن انقلاب اجتماعي تاكيد كردند.

مهمترين هوادار اين ديدگاه «جورج لوكاچ»  بود به گفته «مارتين ژي»  «لوكاچ » «بنيانگذار ماركسيسم غربي» بود. او نويسندة‌ «طبقه و آگاهي طبقاتي» بود كه سند منشور ماركسيسم هگلي تلقي مي شود. « لوكاچ» در اوايل سدة بيستم آغاز به آن كرد كه ماركسيسم را با جامعه شناسي پيوند زند .اين پيوند با رشد نظرية انتقادي در دهه‌هاي ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تسريع شد. (ريترز، ۱۳۷۹، ۵۲ – ۵۱)

 

 

 

 

انتقاد ماركسيست هاي هگلي به ماركسيست هاي سنتي و دلايل روي آوردن به ريشه هاي هگلي نظرية ماركس:

بيشتر ماركسيست هاي سنتي جبرگراي اقتصادي بودند و عوامل اجتماعي را تحت شعاع عامل اقتصادي و تقليل پذير به اقتصاد مي دانستند. ماركسيست هاي هگلي مانند « لوكاچ» به اين ديدگاه اقتصادي تك بعدي انتقاد داشتند و علاوه بر عوامل اقتصادي و مادي بر عوامل ذهني و فرهنگي نظريه ماركس نيز تاكيد مي‌كردند آنها براي تكميل ديدگاه ماركسيستي و بسط‌ آن به عوامل ذهني و فكري به ريشه هاي هگلي نظرية ماركس به ويژه در آثار اوليه‌اش روي آوردند. (ريترز، ۱۳۷۹ ، ۲۵۹)

جورج لوكاچ

دست نوشته‌هاي اقتصادي و فلسفي سال ۱۸۴۴ كه بيشتر تحت نفوذ ذهن گرايي هگلي بود ، براي بيشتر انديشمندان ماركسيست ناشناخته بود به هر روي در دهة ۱۹۲۰ «لوكاچ» اثر عمده‌اي «طبقه و آگاهي طبقاتي» را نوشته بود و در آن بر جبنة ذهني نظرية ماركس تاكيد ورزيده بود.

« خدمت عمدة لوكاچ به نظرية ماركسيستي ، در دو مفهوم عمده‌اش ، «چيزوارگي و آگاهي طبقاتي» نهفته است.»

«لوكاچ» از همان آغاز آشكار ساخت كه نمي خواهد كار ماركسيست‌هاي اقتصادي را در زمينه چيزوارگي يكسره رد كند، بلكه تنها بر آن است كه افكار آنها

فهرست مطالب

    عنوان                                         صفحه

تحولات ماركسيسم اروپايي در آغاز سدة بيستم….. ۱

انتقاد ماركسيست هاي هگلي به ماركسيست هاي سنتي ۳

و دلايل روي آوردن به ريشه هاي هگلي نظريه ماركس

جورج لوكاچ ……………………………. ۳

مقدمه ………………………………… ۹

مكتب بوداپست به قلم سامي نعير……………. ۱۰

نگاهي به مكتب پوداپست نوشته فرانسواريوير….. ۱۵

نيم نگاهي به زندگي و آثار اعضاي مكتب بودا پست ۱۶

دربارة مكتب بوداپست اثر جورج لوكاچ……….. ۲۲

چپ نوين مجاز مقالة سرژ فرانكل و دانيل مارتن . ۲۵

نظريه و عمل از ديدگاه نيازهاي انساني به قلم آگنس هلر     ۳۰

وقت آزاد و تقسيم كار اثر ماريا ماركوش و آندراش هگدوش     ۳۵

فهرست واژگان ………………………….. ۳۷

فهرست اسامي …………………………… ۳۸

فهرست منابع …………………………… ۳۹

تحقيق مكتب بودايست

نوشته تحقيق مكتب بودايست اولین بار در فايل مارکت - بازار فايل. پدیدار شد.

لطفا از لینک زیر دانلود کنید دانلود 

فایل

Powered by WPeMatico

نظرات() 

شنبه 3 فروردین 1398

تحقیق در مورد مهاتما گاندي

نویسنده: عاطفه جهاندیده   

تحقیق در مورد مهاتما گاندي

از تولد تا شروع مبارزه :

رهبر آزاده هندوستان مهنداس كر مچند گاندي در دوم ماه اكتبر سال ۱۸۶۹ د شهر پور بندر متولد شد.مادرش « پوت لي باي » و پدرش كابا گاندي باكر مچند بود . پدر و پدر بزرگش  هر دو نخست وزير هند بوده اند . از محيطي ثروتمند و هوشمند و تربيت شده برخاسته است ولي از طبقات ممتاز نيست . مذهب او هندو بود و به آهيمسا ( بدي نكردن و تعدي نكردن و صدمه نزدن به هر ذيحتاتي است) معتقد بود در هشت سالگي نامزد گرفت و در ۱۳ سالگي با كاستور باي ۱۳ ساله عروسي كرد و صاحب ۴ پسر شد.در سن ۱۵ سالگي پدر را از دست داد و در سال ۱۸۸۷ ديپلم دبيرستان خود را گذراند  و در سن ۱۸ سالگي  به انگلستان رفت و با تلاش و كوشش موفق شد. در سال  ۱۸۹۱ از دانشگاه لندن ، مدرسه حقوق تحصيلات خود را در رشته حقوق و سياست تكميل  و به هندوستان برگردد ،چه بازگشت غم انگيزي! مادرش تازه مرده بود .در دادگاه  جنائي بمبئي به وكالت پرداخت ولي چون آنرا خلاف اخلاق تشخيص داد از شغل خود كناره گيري كرد. بعد به دعوت يك بازرگان ثروتمند سر از آفريقاي جنوبي در آورد و به كار وكالت پرداخت . در سال ۱۸۹۳ است كه فعاليت گاندي براي هند شروع مي شود و آنرا به دو دوره تقسيم مي كنند : از سال ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۴ كه ميدان فعاليت او در آفريقا ي جنوبي است و از سال ۱۹۱۴ به بعد كه در هندوستان به منصة ظهور مي رسد . گاندي در افريكا يك انجمن تربيتي براي هنديان بنياد نهاد وبعد روزنامه اي تحت عنوان عقيدة هندي منتشر نمود. در سال ۱۹۰۶ درباره براهما چاريا با خود عهد كرد . ( يعني تسلط بر نفس و خويشتن داري از جهات مختلف ) در افريقا مزرعه تولستوي را تاسيس كرده بود و در آنجا خودش و همكارانش و شاگردانش و پيروانش اصول تعليمات اورا عمل مي كردند . فونيكس نام يكي ديگر از مراكز آموزشي بود كه گاندي در آفريقاي جنوبي تاسيس كرده بود . او در سال ۱۹۱۵ مقارن جنگ جهاني اول به هند بازگشت و هنديان آنچنان  استقبالي از او بعمل آوردند كه در تاريخ هندوستان سابقه نداشت . او با لباس ساده و رفتار حكيمانه خود توجه عموم هنديان را به خود جلب كرد و دستور داد پارچه هاي انگليسي تحريم شود و لباسهاي وطني و بافتني معمول شود و تجارت انگليسيها را به   تقليل داد . در اول مارس ۱۹۱۹ به اتفاق آراء از طرف نمايندگان فرق مختلف كه براي استقلال هند فعاليت مي نمودند به رهبري انتخاب شد. او در سپتامبر ۱۹۲۱ گام ديگري در راه استقلال برداشت . يعني جامة فقيرترين فقير را پوشيد . لنگي به كمر مي بست و در هواي سرد شال وطني بر دوش مي انداخت.

و بعد در يك سخنراني اعلام كرد كه هند بايد آزاد باشد و … انگلستان هرگز استقلال را به ما نخواهد بخشيد . به تاريخ نگاه كنيد ، گرچه دوستدار آزاديند اما هرگز به ملتي كه خود آزادي را به دست نياورد آن را نخواهد داد . ( آزادي بخشيدني نيست).

گاندي از طرفداران خود مي خواهد هرگز دست به خشونت نزنند و در برابر تحريكان ديگران به منظور برانگيختن احساسات آنان ايستادگي كنند و هميشه بر روش هاي  مسالمت آميز و آرام خود تاكيد مي كرد، بعداَ روش ديگري در پيش مي گيرد و از مردم مي خواهد به نشانة اعتراض به عهد شكني هاي بريتانيا و ظلم و ستم فرمانروايان انگليسي وهندي يك روز كامل را دست به سوگواري و نيايش ( عزا و دعا) بزنند و مي گويد : ديوانگي را با ديوانگي پاسخ نگوئيد . در برابر  ديوانگي عاقلانه رفتار كنيد.

در سال ۱۹۱۹ قانون رولات  « وضع گشت كه به دولت مركزي هند اجازه مي داد هر نوع انتقاد و مخالفتي را با خشونت از ميان ببرد و خاموش سازد. ( درحقيقت اين قانون هنديان را از بعضي حقوق اساسي محروم ساخت). و در اين موقع حساس بود كه گاندي وارد صحنه شد و پيام نبوغ آميز خود را براي مبارزة  عدم خشونت كه آنرا ساتيا گراها و قدرت حقيقت مي ناميد منتشر ساخت . (ساتيا گراها در اصل به معني هوادار حقيقت است  . اما گاندي  اين كلمه را براي مبارزه  خاص خود كه مقاومت همراه با عدم خشونت بود بكار برد ) و دعوت كرد كه در مقابل نيروي خشن دشمن متجاوز با قدرت تحمل رنج و فداكاري در راه حق و با روش عدم خشونت مبارزه شود.

مذهب و حقيقت:

فكر گاندي داراي دو طبقه بود : يكي زير بناي مذهبي كه بسيار قابل  توجه است و ديگري تحرك اجتماعي است . مذهبي وبدن او ذاتي و سياستمدار بودنش  برحسب ضرورت . مذهب او دو ناظر دارد ، يكي وجدانش و ديگري عقلش . او مي‌گويد من از مذهب بت نمي‌سازم و هيچ عمل بدي را كه در لواي نام مقدس او انجام بگيرد نمي بخشم … هيچ اشتياق ندارم كه كسي را به دين خود بياورم مگر آنكه بتوانم از عقلش مدد بگيرم.

در نظر من خدا حقيقت و محبت ، اخلاق و نيكي ، نترس و بي باك است، سرچشمه روشنايي و زندگي و برتر وماوراي همه اين چيزهاست. من در تلاش آن هستم كه از راه خدمت به خلق و بشريت خدا را ببينم زيرا مي دانم كه خدا نه در آسمانها است ونه در اعماق زير بلكه در وجود هر فرد است . من پيرو هيچ چيز جز حقيقت نيستم و هيچ انضباطي را نسبت به هيچكس نمي‌پذيرم جز به خاطر حقيقت و هيچ مذهبي برتر و والاتر از حقيقت و راستي نيست . او در مورد صلح بين‌المللي مي گويد كه هدف من دوستي با تمامي جهان است و من مي توانم عالي ترين حد محبت را با حداكثر مخالفت نسبت به دورغ و نار استي در هم آميزم ، اگر اين جهان نتواند روزي به صورت جهاني واحد در آيد ، هيچ ميل ندارم كه در آن زندگي كنم.

دموكراسي و مردم :

گاندي مي گويد تصور من از دموكراسي اين است كه در اين وضع بايد ضعيف ترين و نيرومندترين مردم امكانات مساوي داشته باشند ، چنين وضعي جز از راه  عدم خشونت نمي تواند  برقرار شود و دموكراسي واقعي توده هاي مردم هرگز نمي‌تواند با وسايل نادرست و خشونت آميز تحقق پذيرد. و معتقدم دموكراسي واقعي فقط محصول و نتيجه عدم خشونت است. دموكراسي همراه با انضباط و روشن بيني ، زيباترين چيز جهان است.

در مورد فرهنگ مي‌گويد:

هيچ ميل ندارم كه در اطراف منزل خود ديوار بكشم و پنجره هاي آن را مسدود سازم . مي‌خواهم كه نسيمي از فرهنگ تمام سرزمينها ، هر چه آزادانه‌تر به درون خانه من بوزد. اما نمي‌گذارم و نمي‌خواهم كه هيچ تندبادي مرا از جا بر كند و از پاي بيندازد.

و درمورد وقت شناسي مي گويد از انگليسي‌ها وقت شناسي ، سكوت ، بهداشت عمومي ، استقلال فكر و اجراي عدالت را آموخته است. تنها وقت شناسي او در سرزميني كه بوقت وعده و ترتيب كار اهميت نمي‌دهند، وقت شناسي گاندي و تعليم آن به پيروانش تاثير تازه اي در اجتماعي و سياست هند بجاي گذاشت.

اشرام احمد آباد:

در هند باستان ، اشرام نوعي صومعه و خانقاه بوده است. گاندي مراكزي را براي زندگي هم مسلكان خود بوجود آورده بود و آنها را «اشرام» ناميد كه در آنجا زندگي و كار و درس و تفكر بهم آميخته بود . در اين كلاسها جامعه شناسي ، علم اقتصاد و سياست و مذهب تدريس مي‌شد و دانشجويان تعهد داشتند كه موارد زير را رعايت كنند:

تحقیق در مورد مهاتما گاندي

نوشته تحقیق در مورد مهاتما گاندي اولین بار در فايل مارکت - بازار فايل. پدیدار شد.

لطفا از لینک زیر دانلود کنید دانلود 

فایل

Powered by WPeMatico

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
خرید تلویزیون تلویزیون سونی سینما خانگی گوشی شیائومی گوشی آیفون تاچ ال سی دی برد گوشی گوشی سامسونگ گوشی هواوی قیمت یاب گوشی آنر

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic