تبلیغات
قیمت خودرو - نبرد رنو کوئید با پراید، دو گلادیاتور در یک میدان

قیمت خودرو

گرچه با اعلام 30 میلیونی بهای رنو کوئید، این خودرو تا حد زیادی از دایره رقابت با پراید خارج شد، ولی کماکان در میان عامه و اصحاب رسانه، به دیده یک رقیب برای پراید نگریسته می‌شود. پرایدی که به مدت 23 سال است که در خط تولید سایپا جای خوش نموده و بیش از 30 سال هم از عرضه آن در بازارهای جهانی می‌گذرد. شاید پر بیراه نباشد که پراید را نماد و آیکونی از خطه ایران‌زمین بدانیم، زیرا هر چه باشد میلیون‌ها دستگاه از آن در خیابان‌های شهر و دیارمان در حال ترددند و بی‌شک نخستین گزینه انتخاب اجباری نزد آحاد مردمان این سرزمین است؛ و اما کوئید، این ساخته نوین و ارزان‌قیمت رنو، چه در انبان خود دارد که آن را چنین در مرکز توجهات جای داده است؟ و آیا این مرکب اروپایی تبار را می‌توان حریف و همتایی قدر برای پراید دانست؟

در اینجا، ما سعی نمودیم که با داده‌های در اختیار خود تا اندازه‌ای به پاسخ این سؤالات نزدیک شویم. باشد که این مختصر مقبول افتد.

پیشینه تاریخی
رنو کوئید، از جدیدترین محصولات سازنده خود به شمار می‌آید و تنها کمی بیش از یک سال عمر دارد. این خودروی هاچ‌بک که از طرحی شبه SUV برخوردار است، برای نخستین بار، ماه می سال 2015 میلادی روانه بازار هند شد. رنو کوئید بر روی پلت فرم CMF-A گروه رنو – نیسان تکوین و توسعه یافته است. از این خودرو نیز همچون دیگر محصول رنو، یعنی لوگان، به‌عنوان یک نوآوری و پدیده بزرگ یاد می‌شود.

در مقابل، پراید از پیشینه طولانی‌تر و غنی‌تری برخوردار است. نخستین نسل از آن توسط کمپانی مزدا طراحی شد و این کار نیز به درخواست فورد، سهامدار و شریک مزدا، صورت پذیرفت. تولید پراید از سال 1986 میلادی و هم‌زمان در مزدا و نیز کیاموتورز کره جنوبی آغاز شد. این خودرو، در اقصی نقاط عالم با نام‌های گوناگونی از جمله فورد فستیوا (FESTIVA)، مزدا 121 و کیا پراید فروخته شد و در آن روزگار وانفسا یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا به شمار می‌رفت. گرچه در سال 1990 میلادی به تولید این خودرو در ژاپن خاتمه داده شد ولی کماکان تا سال 2000 میلادی در خط تولید کیا جای داشت و نکته جالب اینجاست که به‌رغم معرفی نسل دوم پراید در 1993 میلادی، همچنان نسل اول آن به‌موازات نسل دوم به تولید می‌رسید تا اینکه عرضه نسل سوم پراید و یا همان ریو (RIO) به این قضیه مهر پایان زد.علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، این خودرو در ممالک دیگری همچون چین، تایوان و ونزوئلا هم در مدار تولید بود. آخرین مکانی هم که به غیر از ایران، پراید مهمان آن بود کشور مصر نام داشت که این خودرو از سال‌های 1998 الی 2002 میلادی، در آنجا تولید می‌شد.

در دیار ما نیز، پراید با تأخیری هفت ساله، یعنی در شهریور ماه سال 1372 شمسی (1993 میلادی) وارد مدار تولید شد و اکنون به مدت 23 سال پیاپی است که این خودرو در خطوط سایپا جای گرفته و در نسخه‌های گوناگون اعم از سواری و وانت و با کدهای 111،131،132 و 141 و 151 عرضه می‌شود. ناگفته نماند که در همسایه غربی ما، عراق هم این خودرو با قطعات ارسالی از سایپا مونتاژ می‌گردد. پس شاهدیم که پراید برخلاف رنو کوئید، یک خودروی جهانی به شمار می‌آید و تنها محدود به یک قاره و یا ناحیه جغرافیایی خاص نیست.


نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :